Jump to content
Замки и Крепости Украины - Форум

Свирж (Свірж): первое письменное упоминание


Guest Józef Wyspiański
 Share

Recommended Posts

Guest Józef Wyspiański

Szanowni Państwo,

dziękuję za wykorzystanie materiałów podanych w biuletynie SPOTKANIA ŚWIRZAN". Na Waszej stronie zapoznałem się z bardzo ciekawymi tekstami o zamku w Świrzu. Pozwolę sobie zauważyć, że król Władysław Jagiełło nigdy nie był w Świrzu. Natomiast prawdopodobnie był w Świerżu, miasteczku leżącym w obecnym województwie lubelskim, które należało do terenów królewskich.

Poszukuję kolorowej mapy Świrza wykonanej przez F. von Miega.

Pozostaję z poważaniem - Józef Wyspiański

Link to comment
Share on other sites

Pozwolę sobie zauważyć, że król Władysław Jagiełło nigdy nie był w Świrzu. Natomiast prawdopodobnie był w Świerżu, miasteczku leżącym w obecnym województwie lubelskim, które należało do terenów królewskich.

Спасибо за интересное уточнение!

Упоминание о Владиславе Ягелло, Свирже и дате "1427" я встречал, кажется, только в книге Ореста Мацюка "Замки і фортеці Західної України", где было сказано следующее:

Перша письмова згадка про Свірж, який у давнину був містом, датується 1427 р., коли його відвідав польський король Владислав II, а 22 вересня 1449 р. проведено розмежування між містом і селом Свірж.

Источник своей информации Орест Мацюк не упомянул, потому сложно сказать, откуда он взял эти данные. Вероятно, из этого популярного источника информация расползлась по многочисленным статьям и теперь в Сети есть огромная масса страничек истории Свиржа с упоминанием приезда Владислав и даты "1427".

Интересно, что в более позднем издании Укріплені міста, замки, оборонні двори та інкастельовані сакральні споруди Львівщини XIII — XVIII ст. его автор Владимир Пшик, хорошо знакомый и с Орестом Мацюком и с его книгой, по теме Свиржа даёт уже другую информацию:

Вперше поселення згадано у 1443 р., коли його власником був Миколай Романовський.

Как видим, он не упоминает дату "1427", хотя нет сомнений в том, что такое событие, как приезд короля в Свирж, вряд ли можно было обойти стороной, тем более, когда с ним связывают первое письменное упоминание поселения. Напрашивается вывод, что либо Владимир Пшик не знал того, что знал Орест Мацюк, либо информацию от Мацюка в итоге признали ошибочной, в результате чего первое письменное упоминание привязали к 1443 году.

Теперь нужно проверить остальные источники.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest yar

У монографії Andrzej Żaki.Świrz./Kraków, Lubin, 2011 стосовно дати першої згадки про Свірж знайшов наступне: Dokument w języku ruskim z dnia 24 kwietnia 1422 r.,przedstawiający rozgraniczenie dóbr królewskich: Stoków i Lubszy od posiadłości Hleba z Romanowa, Świrza, Chlebowic, Strzałek i Tucznego, wojewody halickiego, trembowelskiego i kołomyjskiego starosty. (Archiwum łańcuckie, regestr prof. Modelskiego, uzyskany przeze mnie dzięki, uprzejmości J. Widajewicza).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...