Jump to content
Замки и Крепости Украины - Форум
Sign in to follow this  
rbrechko

Кам'янець-Подільський: підсвітка Старого замку

Recommended Posts

Интервью Ольги Пламеницкой, опубликованное в газете "Ділове місто":

Цитата
Нічне підсвітлення замку з точки зору архітектора

Протягом останніх тижнів кам’янчани жваво обговорюють нещодавно виконане нічне підсвітлення Старого замку. Емоційний тон дискусії свідчить, що загал не сприйняв «новації», а представникам влади не вдалося переконати кам’янчан у художній довершеності нічного підсвітлення. Залишаючи емоції, ми звернулися за фаховим коментарем щодо нового «нічного макіяжу» Старого замку до Ольги Пламеницької, кандидата архітектури, автора концепції архітектурної реставрації.

Нічне підсвітлення пам’яток архітектури є дуже важливим елементом «нічного краєвиду» історичних міст. Адже вночі сприйняття середовища є зовсім іншим – відсутні широкі панорами, які зазвичай «обрамлюють» пам’ятки, і об’єкти підсвітлення, позбавлені цього «обрамлення», мають бути художньо самодостатніми.

Нічне підсвітлення Старого замку показало, що з пам’ятками архітектури не повинні працювати непрофесіонали. Всі представлені варіанти проекту підсвітлення були, м’яко кажучи, недосконалими. Обрали найменше зло. Але в комп’ютерній картинці проектувальники у рази пом’якшили колір, інтенсивність та контрастність освітлення. Тому проект і його реалізація – істотно відмінні.

Оскільки мова йде про архітектурний комплекс та пам’ятку національного значення, спробуємо розібратися у створеному ефекті фахово. В архітектурі існує поняття «архітектоніка». Під ним розуміють гармонійну єдність конструкції, форми та декору; роль останнього – органічно підкреслити форму і конструкцію. Неорганічним (неархітектонічним) декором можна в рази зменшити виразність форми, а можна її навіть зруйнувати. Підсвітлення споруд є своєрідною формою їх тимчасового декору: світло може як підкреслити архітектурну форму споруди, так і знівелювати її. Ансамбль з багатьох споруд для виконання грамотного підсвітлення потребує фахових знань і відчуття архітектурної форми.

Найкращі взірці нічного підсвітлення пам’яток демонструють кілька фахових засад. Перша засада – виявлення форми за допомогою світла. Світло об’єднує форму в один виразний масив, а не роздрібнює її на окремі елементи. Якщо споруди розташовані на стрімкому рельєфі, цей природний «п’єдестал» також злегка підсвічується, посилюючи ефект єдності архітектури з природою. Друга засада – правильний вибір кольорової гами світла. Оптимальними для сприйняття є різні відтінки теплих кольорів – переважно жовтуватих, які не змінюють природних кольорів споруд. Їх подекуди доповнюють холоднуватими сірими з вкрапленнями білих і зеленкуватих. Практично не зустрічаються «провокативні» червоні, малинові, сині та зелені кольори. Максимально уникають потужного освітлення, яке створює білі плями, що руйнують форму. Бійниці та вікна здебільшого не підсвітлюють, уникаючи ефекту картонного макету, а якщо використовують внутрішнє освітлення – то лише в окремих отворах, що надає споруді загадковості. Підсвітлення архітектурних комплексів проектують таким чином, щоб одні споруди кидали тінь на інші: це створює ефект глибини. Оскільки людське око має властивість «домислювати» форму, деякі елементи виділяють «натяками» – косими променями приглушених світильників. Так освітлюють внутрішній простір замкового двору, тераси, скельні уступи рельєфу.

Технічні засоби підсвітлення повинні бути максимально ощадливими для споруд і замаскованими як ззовні, так і всередині, не завдаючи шкоди матеріальній субстанції пам’яток. Іншими словами, довбати стіни і склепіння для встановлення масивних світильників, які стають постійними і нав’язливими елементами інтер’єру та екстер’єру об’єктів, не лише недоцільно, а й заборонено.

Розглянемо з цих позицій реалізований варіант підсвітлення Старого замку. Цілісність ансамблю порушено: велика кількість окремих ліхтарів підсвічує окремі ділянки башт і мурів, створюючи суцільне «мерехтіння». Цей ефект посилюється тим, що кожна башта «розчленована» по горизонталі різними типами освітлення: нижні яруси башт Рожанки та Лянцкоронської, що стоять на першому плані, «порізані» вертикальними жовтими смугами світла, середні яруси затемнені, парапети під дахами підкреслені яскравими білими смугами світла, в якому загубилася аркатура, а самі парапети прорізані яскраво підсвіченими зсередини вікнами. Навіть дахи примудрилися зорово розчленувати по горизонталі на три частини і завершити ялинковими вогниками. Отже, кожна башта має сім типів освітлення! Дратівливий і агресивний червоний колір дахів забирає всю увагу і довершує руйнування цілісності ансамблю. Під дахами башт Ковпак та Ласької, які знаходяться на другому плані, встановлено потужні точкові світильники, які не лише створили ілюзію неіснуючої аркатури, але зорово наблизили башти, через що знівельовано глибинність перспективи комплексу, зник простір замкового двору. Північні оборонні мури підсвітили вертикально направленими яскравими білими ліхтарями – і мури «розчинилися». Ефект картонного макету підсилило те, що зсередини підсвітили всі бійниці в мурах і баштах, і в результаті зникла глибина. Навіть ще ненакриту дахом маленьку Комендантську вежу на мурі «запалили» зсередини як лампадку. Здебільшого тип освітлення інтер’єрів асоціюється з палацовою архітектурою і абсолютно невластивий фортифікаціям. Мур тераси північної батареї над дорогою втратив цілісність через жовті смуги світла на його поверхні. Незрозуміло – чому північні мури нижньої тераси, які обмежують дорогу і височіють над Смотричем, зовсім залишили поза увагою: Старий замок опинився над глухою прірвою. Неясно також, чим завинив Новий замок, про який забули.

Найбільш вдало виглядає південно-східний фасад Старого замку, де читаються скелі каньйону, яруси укріплень, Замковий міст. Виявилося, підсвітлення цього боку ще не завершили. Але хочеться застерегти – здається, саме цей незавершений фасад виглядає найкраще. Можна було би лише трохи приглушити освітлення гідроелектростанції в каньйоні, яка вступила в занадто активній діалог з замком.

Технічні засоби, якими виконано підсвітлення, не залишають надії на те, що ситуацію можна виправити «малою кров’ю». Монтаж в інтер’єрах башт і галерей оборонних мурів серійних вуличних ліхтарів з масивною електропроводкою, яку навіть не намагалися замаскувати, звів нанівець ефект проведених реставраційних робіт, а крім того, спричинив низку фізичних ушкоджень пам’ятки. Але про це, здається, взагалі не думали.

І насамкінець. Реакція загалу на підсвітлення Старого замку виявилась цілком природною – в людях на підсвідомому рівні закладено почуття гармонії. Трапляється, що іноді й нефахівець, випадково, може щось зробити добре. Але фахівця відрізняє лише одна якість – він робить добре завжди.

Ольга Пламеницька, кандидат архітектури,

член Національної спілки архітекторів України,

дійсний член ICOMOS, Лауреат міжнародної премії ім.

професора Яна Захватовича Польського національного

комітету ICOMOS в галузі ревалоризації пам’яток

Підсвітлення-замків: Сеговія, Хоеншвангау, Каркассон:

post-1-0-47537200-1388096196_thumb.jpg


Сеговія:

post-1-0-08676400-1388096194_thumb.jpg post-1-0-80167400-1388096193_thumb.jpg


Каркассон:

post-1-0-72644800-1388096195_thumb.jpg post-1-0-09340300-1388096195_thumb.jpg


Авіньйон:

post-1-0-33636600-1388096194_thumb.jpg


Краків:

post-1-0-22725600-1388096196_thumb.jpg


Старе підсвітлення замку:

post-1-0-39150300-1388096193_thumb.jpg

Нове підсвітлення замку:

post-1-0-73004000-1388096196_thumb.jpg

Зіпсована галерея:

post-1-0-62910000-1388096194_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Подсветка, да ещё и с высоты:

Скриншоты:

post-1-0-30809400-1438673307_thumb.jpg post-1-0-21770000-1438673308_thumb.jpg post-1-0-85776800-1438673308_thumb.jpg post-1-0-48246300-1438673309_thumb.jpg post-1-0-18515900-1438673310_thumb.jpg post-1-0-85394300-1438673310_thumb.jpg post-1-0-43781900-1438673311_thumb.jpg post-1-0-97380600-1438673311_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

С высоты приглушённая подсветка выглядит как-то совсем уныло. Сразу видно, что никакого комплексного решения не было + заметно, как неравномерно распределились акценты:

post-1-0-33704200-1448315005_thumb.jpg post-1-0-53304700-1448315790_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...