Перейти к публикации
Замки и Крепости Украины - Форум

Рекомендованные сообщения

Струсівський замок "трішки" парадоксальний. Наприклад його розташування вказують в урочищі Чортова Дебра (лівий берег р. Серет), але Гійом Левасер Де Боплан так не вважає (замок показаний на правому березі). Хтось його уже локалізував і каже що він чотирикутної форми, а, Боплан знову перечить своїм п'ятикутним замком. Так хто ж правий?

Перед тим як продовжити, пропоную спочатку ознайомитися з історією Струсівського замку - тут.


Карти

Ну що ж почнемо з карти, вищезгаданого, Г. Боплана, період показаний на карті: 1630-1648 рр. (на карті північ з півднем поміняні місцями):

Screenshot_72.thumb.jpg.b9b8efc259957e38d5206520e6c1cb22.jpg
Карта

Карта Боплана схематична, що з неї можна взяти корисного:

  • Замок знаходився на правому березі р.Серет.
  • Замок доповнював міські укріплення.
  • Замок мав п'ятикутну форму.

А тепер для зрівняння візьмемо цитату з статті на яку я посилався раніше.

Quote

Место для его возведения выбрали не левом берегу реки. Таким образом, замок расположился на одном берегу реки, город находился на другом, а разделяла их река.

Замок представлял собой прямоугольное в плане укрепление. Его размеры – ориентировочно 100х150 метров. Замок был защищён земляными валами и рвами, а так же каменными укреплениями.

Источники:

- «Замки і фортеці Західної України», Орест Мацюк, 2005


Або трішки інший опис замку від Castles of Ukraine, автор навіть локалізував замок.

Quote

Замок знаходився на високому лівому березі річки Серет, а місто навпроти замку, на правому березі річки.

В плані замок був прямокутним укріпленням розмірами приблизно 100 на 100 метрі. Навкруги замку були викопані глибокі рови і насипані земляні вали. По кутах знаходилися кам'яні укріплення. 

Автори обох статтей стверджують, що:

  • Замок знаходився на лівій стороні.
  • Місто і замок розділяла річка.
  • Замок був прямокутної форми.
  • Замок мав кам'яні укріплення.(Обоє не уточнюють що саме за кам'яні укріплення, але автор другої додає що вони були по кутах - башти або бастіони?)
  • Єдине що не сходиться так це розміри замку. Перша стаття подає нам інформацію що замок мав приблизні розміри: 100x150 метрів. Тоді коли друга стаття подає нам такі розміри: 100x100 метрів. Перша стаття посилається на Ореста Мацюка книги, якого, я не маю. А друга стаття посилається на локалізацію замку проведену автором (про неї тема піде нижче), що з однієї сторони добре, а з другої сторони, вірогідність помилитися у розрахунках, коли орієнтуєшся на перепади висот у лісі - колосальна. 

І тут ми попадаємо в ступор, як усі хто цікавився або досліджував замок, сказати хто не правий - складно. Можна сказати що помилився Боплан, але, в більшості випадків, він схематично дуже добре передавав форму та розташування замку (відносно міста). Можна сказати що помилилася "більшість" (всі хто вважає що замок розташовувався у урочищі Чортова Дебра), тоді виникає питання: рештки чого вони знайшли? А, можливо ніхто не помилився? І в Струсові було два замки? Зараз усе поясню.


Замок №1

Це є той самий замок який збудували Струси на початку 17 cт. на лівому березі Серету, в урочищі Чортова Дебра. Він був прямокутної форми 100x100 або 100x150 метрів.

Його локалізацією зайнявся автор, вищезгаданої, другої статті.  Нажаль, він трішки не професіонально подав результати своїх пошуків. Він зробив три відео та виклав на Youtube : перше відео, друге відео, та третє відео. Але ні на одному з них не уточнив де він бачить залишки рову, валу та кам'яних укріплень. Залишаю це на ваш розсуд. Судячи з третього відео, автор пройшов, приблизно, ось таку стежку:

Screenshot_74.thumb.jpg.7906ed4c1e29d82ffbedc729bafad2f8.jpg

На 2:04 кадр обривається і я вже не можу сказати де знаходиться автор цього відео. Ми все одно подякуємо йому за його старання :) На карті дуже цікаво виглядає ось ця ділянка (можливо мені здалося) можливо це спровоковане тим, що дерева ростуть на перепаді висот:

Screenshot_75.jpg.4b19a2e442954a6e069cd6d0e37f0664.jpg
Карта Яндекс

На Гугл карті все ще "читається" лінія прямокутної форми:
Screenshot_77.thumb.jpg.2e69876b71f04e2ce1d6218a6bc469a5.jpg 

А от на карті від Bing вона вже майже не "читається":
Screenshot_76.thumb.jpg.1ccfcc44e6d4cbcca1897eb12df6c866.jpg

Тепер якось-то дивно дивитись на цю фотографію, яку зробив той самий автор статті:
image.jpg.dcb88fdc0a192cb58a79f055323bc860.jpg

Доречі, спочатку я вважав що "замок" ( в лапках тому що в той час це був палац або частина монастиря) не був позначений на карті Фон Міга. Насправді ж нам мішає його бачити позначка монастиря а якщо її забрати то получиться щось таке (буду радий якщо комусь цим допоміг):
Screenshot_78.jpg.07b4257ce810d14a5651499d9296c4ff.jpg


Замок №2

У 1629 р. Струсів переходить в володіння Адама Калиновського, який споруджує той самий п'ятикутний замок який входив в міські укріплення та знаходився на правому березі Серету. Поглянемо на карту Боплана іншого видання, звичним для нас ракурсом (північ та південь на своїх місцях):

Screenshot_79.jpg.5fd6e447caea1a82c1b5ba7c79122e73.jpg
Джерело

Напевне, що Боплан незнав що Струсів розташований на мисі, як у випадку з Гусятином - стаття, через що конфігурація укріплень була скривлена. Насправді ж замок міг бути на не півдні а на сході від укріплень. Перевертання карти Боплана нічого не дадуть, тому образно це покажу на сучасній карті (червоний контур - укріплення, синій - замок):

Screenshot_80.thumb.jpg.8e6488610550128c5cd31c19398b0fbc.jpg

Чому я вибрав те місце для замку? Тому що на карті Фон Міга є цікавий палацовий комплекс з парком, який розміщувався десь там де я позначив синім контуром + між костелом та тією ділянкою є кам'яні підпірні стіни, можливо заради їхнього спорудження розібрали замкові кам'яні укріплення (якщо такі були)?

Screenshot_81.jpg.7ef20c7b63bdf4909745e46004cd7bcb.jpg

 

Які будуть враження/критика на все це?

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

На карті Боплана Микулинці із замком також не на тій стороні Серету.

Не факт що Боплан  був у тих місцях

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Микулинці це окрема тема)

Чомусь, це йому не мішало добре позначати (схематично) колосальну кількість укріплень Правобережної України.

Але, струсівський замок і справді міг бути хибно показаний. В такому випадку забуваємо про замок №2 і залишаємо замок №1.

P.S. Невже весь мій пост не надихнув вас нінащо більше як два речення?

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Так Микулинці то окрема тема, хотів показати закономірність тієї помилки.

"На спеціальній карті Боплана, Микулинці із замком також не на тій стороні Серету."

В той же час як на окремій мапі Поділля все зображено правильно. Так само правильно зображено Струсів і Микулинці на генеральній мапі України.

Гадаю  що помилка на спеціальній мапі України Боплана була зроблена десь на етапі створення мідної пластини з котрої потім робили віддтиски (копії).

Щодо розміщення струсівького замку, треба мати більше інформації про це.

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Статью на сайте писал так давно, что уже и не помню, откуда тогда черпал информацию, но однозначно могу сказать, что у О. Мацюка размеры объекта почерпнуть не мог, поскольку в своей краткой справке он их не упоминает:

Цитата

У Струсові (старі назви до XVI ст. — Підбугорищем або Підбугородичином) збереглася печерна каплиця. Був тут над яром під назвою “Чортівська Дебра” у XVII ст. замок, зосталися тільки сліди. Мабуть, під час Визвольної війни його зруйнували козаки, а рештки мурів наприкінці XIX ст. — на поч. XX ст. наказала розібрати власниця маєтків — графиня Лянцкоронська.


Что касается Боплана, то вполне вероятно, что он не только замок показал в правильном месте относительно города, но и его форму плана не с потолка взял. 5-угольные символические изображения замков/цитаделей на его карте достаточно редки, но в тех случаях, когда он такую форму показывал (к примеру, Сатанов, Броды, где действительно укрепления имели 5-угольную форму плана) всё соответствовало реальному положению вещей. Получается, что высока вероятность существования в 1-ой половине 17 века в Струсове замка именно 5-угольной формы. 

Что касается его расположения, то опять же, опираясь на карту Боплана и современный рельеф участка городка, разместившегося в петле реки, вполне можно его представить где-то ближе к кончику изгиба речного русла. 
 

В 01.03.2018 в 03:45, Arsen Замки -Тернопільщини сказал:

Чому я вибрав те місце для замку? Тому що на карті Фон Міга є цікавий палацовий комплекс з парком, який розміщувався десь там де я позначив синім контуром + між костелом та тією ділянкою є кам'яні підпірні стіни, можливо заради їхнього спорудження розібрали замкові кам'яні укріплення (якщо такі були)?

В Струсове и сейчас есть дворец (+ взгляд с высоты), но не тот, который показан на карте, и находится он немного в другом месте, а именно здесь:

t-01.jpg

Его возвели в 1780-х, и на карте фон Мига его нет, вероятно, из-за того, что на момент прибытия картографов в Струсов дворец там ещё не начали строить. А вот на карте 1861-1864 гг. он уже показан:

t-02.jpg
Источник

В целом, учитывая то, как часто дворцы возводили на участках более ранних укреплений, то можно предположить, что такая модель могла быть актуальна и для Струсова, тем более, что Боплан замок показывал как бы "в хвосте" контура городских укреплений, и дворцовый участок также сдвинут в сторону кончика.

Именно в контексте истории этого сохранившегося дворца чаще всего упоминают о замке, мол, камень для его строительства брали из замка, а замок был в урочище Чёртова/Чертовская Дебра. К слову, с расположением этого урочища также нужно разобраться. К примеру, в этом видео (нужный момент с 1:43), местная жительница, когда речь заходит об урочище и замке, указывает рукой куда-то в южном или юго-восточном направлении от дворца, т.е. совсем не в тот район, где вроде как уцелели какие-то валы.

Касательно самих валов, то тот же О. Мацюк и другие авторы/путешественник неоднократно сообщали, что какие-то следы укреплений за рекой всё же остались, и может именно их показали на видео, поскольку и раньше часто встречал мнение, что укрепление было где-то в районе Николаевской церкви, доминирующей над городом. Место там стратегически важное, и какое-то вспомогательное укрепление там вполне логично было возвести.

Здесь, нашлась такая вот информация (это один из многих примеров, когда замок предлагают искать за рекой/за городом):

Цитата

Цікаво, що на початок 20 ст. руїни замку ще згадуються в «Описі Воєводства Тарнопольського», як поза містечком.

Вот ещё:

Цитата

Якщо у вас є вільний час, то ви можете перейти дорогу від каплички, трохи піднятися і ви в лісі, який більше схожий на дикий парк. Але на мою думку, як раз там ті високі пагорби, то все ж таки рештки валів


Между прочим, в истории связи дворца с замком тоже есть немало путаницы. Так, к примеру, часто звучит мысль, мол, замок начали разбирать, чтобы построить дворец, и если так и было, то дело должно было происходить где-то в конце 18 века, когда строили дворец. Но как видим, тот же Мацюк, да и другие авторы, говорят, что каменные укрепления замка начали разбирать на рубеже 19-20-х вв., т.е. тогда, когда дворец, по идее, уже был давно построен. Также О. Мацюк пишет, что стены замка приказала разобрать графиня Лянскоронская, но в указанный период (конец 19 - начало 20 века) она уже вроде бы не владела дворцом - он в конце 19 века перешёл от графа Баворовского к графу Голуховскому.


Если кратко подытожить, то версия о существовании двух укреплений вполне имеет право на жизнь. Другое дело, что с типологией этих укреплений нужно разобраться (к примеру, являются ли валы за городом действительно остатками замка или это какое-то другое укрепление?). 

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах
On 12.03.2018 at 06:20, Filin said:

Був тут над яром під назвою “Чортівська Дебра” у XVII ст. замок, зосталися тільки сліди.

Як я зрозумів, навіть місцеві точно не оприділилися з визначенням де був яр "Чортівська Дебра".

Мені прийшла от яка думка: у 1627 р. Струсів переходить до Адама Калиновського (зять Миколи Струся), рід Калиновських відомий зведенням замків на підвладних їм територіям, наприклад замок у Хоросткові, Копичинцях, Сидорові і т.к. То чому б один з вихідців цього роду [Адам] не міг би спорудити п'ятикутний замок у Струсові?

Моя локалізація з карти Фон Міга робилася на швидку руку, тому її аж ніяк не можна назвати точною.

За тополігію об'єкту над церквою Миколая, не знаю чи навіть розвідка там допоможе, усе заросло та й рельєф там непростий, ще як ви казали десь в районі Струсова проходили укріплення Першої або Другої світової війни, можливо якісь з цих укріплень і прийняли за замок?

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Ваша публикация должна быть проверена модератором

Гость
Вы не авторизованы. Если у вас есть аккаунт, пожалуйста, войдите.
Ответить в тему...

×   Вставлено в виде отформатированного текста.   Вставить в виде обычного текста

  Разрешено не более 75 смайлов.

×   Ваша ссылка была автоматически встроена.   Отобразить как ссылку

×   Ваш предыдущий контент был восстановлен.   Очистить редактор

×   Вы не можете вставить изображения напрямую. Загрузите или вставьте изображения по ссылке.

Загрузка...

×